Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav
Nav
Nav Nav
Nav
Nav Home Nav
Nav 2D Nav
Nav 3D Nav
Links Nav
Downloads Nav
Nav Comments Nav
Nav
Nav Nav
Nav Client Nav
Nav Nav

 

Welcome to this Tutorial page of

 

The Williams Studio

 

 Your Creative Source 

 

 

 

Assembling multiple scans of one image,

 Part two: The Assembly Process

 

 

Now we have two or more individual partial image files.

What's next? Some simple addition. Open all of the scans

along one side of the image; note their height and add

them all together to get a total height for the new file you're

about to create. Do the same for the image files along the

top or bottom edge. This gives you a total of dimensions

including overlaps and borders, so it may seem oversized.

For now, use these dimensions anyway - they leave plenty

of room for adjustment.

 

Create a new file: Cmd-N. Enter your totaled

measurements for width and height; enter the same

resolution and mode as that of your scans; click the

"Transparent" content button, then "OK."

 

Beginning with your first scan, open each of the individual

scan files, select the area inside of shadows, lines or

distortions, copy your selection (Cmd-C). Click anywhere in your

new document window to activate it and paste (Cmd-V). Photoshop

automatically creates a new layer for your pasted selection.

 

Choose the "move" tool...

 

move tool cap

 

...and move your pasted section loosely into place. Perform this operation on

every successive image until all of them are pasted into the new document.

Save as a layered Photoshop document - DO NOT FLATTEN.

Next, begin a careful alignment of each layer. Zooming to 200

or even 300 percent can be very helpful here. It also helps to show only

the layer you're moving and the layer you're aligning to. To do this

click the "eye" icon on the left side of the layer palette to turn visibility

on or off. (You can option-click on the icon to hide or show all other layers.)

 

Now you can see why naming the layers in order is important.

As you align the layers, you can make adjustments to rotation, etc.,

but if you have ample overlap don't worry too much if edges appear

to be out of whack a little. Once all the layers are placed as accurately

as possible, crop the overall image more closely and save your work.

 

Here is our assembled image:

 

full image assembled

 

 

If we zoom in on our image, we see that the color doesn't match on both

sides of the overlap...

 

 

(This is very typical of the problems with multiple scans. Scanners

tend to be inconsistent, with a sweet spot and areas of subtle

distortion. The better the scanner, the less this occurs. Usually,

this is not inconvenient or even noticeable. With assemblies,

we have to work with what we get. We can't cover every technique

you may need to implement to achieve a great result when the

assembly is complex, but  in most cases, simple processes will do the

trick - especially if the scans were carefully made in the first

place.)

 

To correct this, we activate the bottom layer and adjust using

the Image>Adjust>Brightness/Contrast dialog...

 

brightness/contrast dialog

 

But that leaves the other side too dark you say? Yes it

does, but now we invoke the mighty history brush (a

large, soft version) and go over the "too dark" areas to bring them

back in line. You may need to set the source of the history brush

to get back to the proper place...

 

history brush source

 

Now it's looking pretty good...

 

corrected brightness

 

The next step is to eliminate areas that just don't want to cooperate.

This time, it's the eraser tool. Choose a large, soft airbrush style

for the eraser and work back the overlapping edges. This process can

almost magically correct alignment problems! Use a harder brush to

remove areas more precisely. If you don't like what you're getting,

go to the history palette, select a few steps back and click on the

trash icon to throw those steps away. If you accidentally throw away

too many, use Cmd-Z to undo and then throw away fewer steps.

Here's what our bottom layer ended up looking like...

 

 

After all the hard work, you now have a good single image.

Congratulations are in order, but don't stop there. Flatten your

image and save your work. Now create an outer border, make

color and tone adjustments, eliminate dust speckles... whatever

you can do to bring the image as close to the original as

possible. Here's our final image; a larger version

can be seen here.

 

Final assembly

 

Finally, it may be the case that no matter what you try, the images

just don't line up, or a mistake gets saved (easily done with many layers).

The only thing you can do is re-scan the areas that are troublesome, and

lay them on top of what you already have. In the case of the poster assembly

mentioned early in this tutorial, the area that Taz was in would line up

with any two, but not three sides. He was re-scanned using the original

settings and laid over the work already completed. By the time it became

evident how much time such a large assembly was taking, we were

past the point of no return. That experience prompted the use

of a digital camera to shoot the other Space Jam posters.

Life's too short.

 

 

To download this tutorial (359k), Click here.

You will receive a text file and a folder with the images.

 

Click here for a printer friendly version of the complete tutorial.

 

 

What would you like to see here?

Go to the Guestbook page to post your suggestions.

View the Guestbook here.

 

 

All content and images within this site (with the exception of

licensed characters held by their respective license owners) are 

©1986-2002 Garry K. Williams / The Williams Studio, Inc.

Watermarking by Digimarc®

 

Home 2D 3D Client pages Contacts Downloads Forms Guestbook Process

 

The Williams Studio Logos