Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav
Nav
Nav Nav
Nav
Nav Home Nav
Nav 2D Nav
Nav 3D Nav
Links Nav
Downloads Nav
Nav Comments Nav
Nav
Nav Nav
Nav Client Nav
Nav Nav

 

Welcome to this Tutorial page of

 

The Williams Studio

 

 Your Creative Source 

 

 

 

A GUIDE TO RESOLUTION...

 

 

Part two: Preparing your image.

 

These are general guidelines and should not be used

to generate image output without first understanding when

and why to choose each specification.

 

After manipulation of any image, we recommend you archive

a copy of the final document at full size and resolution.

 

 

 General resolution guides 

 

 Web use: on-screen images

Scan or create your image at 150 ppi (more about scanning below).

Convert the image to 72 ppi and save as your final web document.

 

 Desktop publishing: laser or inkjet

Scan or create your image in a multiple of your printer's resolution.

If the printer resolution is 600  dpi, for example, create the

image at a minimum (at full size) of 1.5 times the resolution - in this

example, 900 dpi. You'll need to do some test prints from there

to find how your printer performs best.

 

 Commercial printing: consult your client,

printer or service bureau. A rule of thumb is to create art

at a minimum of 200 ppi for grayscale, 300 ppi for color at

100% of print size to be viable.

 

 

 Basic scanning 

 

The best bit of advice we can give you here is this: use your scanner

as it was designed to be used. Scan at multiples of your scanner's

optical resolution; avoid interpolation for continuous tone images.

Interpolation increases resolution via resampling. This is

a process of creating pixels to fill the enlarged areas of an image,

finding averages for them based on the adjacent existing pixels and

filling with those averaged tones. What you get is a larger image,

but no detail is gained at all. In fact, the image will actually become

fuzzy in greater interpolated resolutions. The only time interpolation

is truly viable is in scanning line art. In that case, you can often achieve

a good quality image at higher resolution. If you must increase the

resolution of an image beyond your scanner's optical resolution maximum,

you're going to get a better result by scanning at the optical maximum

and resampling the image in a graphics program.

 

As long as you are scanning within the optical resolution of

your scanner, it is a good idea to do as much of the adjusting

of the image as you can within the scanner interface. It is

more efficient, and therefore quicker to scan the image as close to

your desired result as you can get it with the scanner's software.

 

 

 Bottom Line 

 

So why not always scan or create an image at a high resolution?

Too high a resolution is inefficient from the creation of the file

through adjustment and manipulation all the way to end use.

That is a very costly error, so scan, work and output at

resolutions that are suitable for the end use.

 

Do you illustrators out there notice

 anything familiar? Working at 150%

 final size in commercial work... 

you ought to be comfortable

with that formula.

 

 

To download this complete tutorial as a text file (99K), Click here.

 

Click here for a printer friendly version.

 

 

What would you like to see here?

Go to the Guestbook page to post your suggestions.

View the Guestbook here.

 

 

All content and images within this site (with the exception of

licensed characters held by their respective license owners) are 

©1986-2002 Garry K. Williams / The Williams Studio, Inc.

Watermarking by Digimarc®

 

Home 2D 3D Client pages Contacts Downloads Forms Guestbook Process

 

The Williams Studio Logos