Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav Nav
Nav
Nav Nav
Nav
Nav Home Nav
Nav 2D Nav
Nav 3D Nav
Links Nav
Downloads Nav
Nav Comments Nav
Nav
Nav Nav
Nav Client Nav
Nav Nav

 

Welcome to this Tutorial page of

 

The Williams Studio

 

 Your Creative Source 

 

 

 

This tutorial assumes a basic knowledge of Photoshop...

 

 

Create a new Photoshop document titled Broken Monitor.

The document size should be the same as your target monitor's

pixel size; here, we chose 1152 X 870 pixels, and it will be

scaled to fit smaller monitors after completion. The resolution

is set to 72 ppi for Mac desktops. If you're building this image

for a Windows desktop, set your resolution to 96 ppi.

We're using RGB colorspace for desktop and web compatibility.

The background is set to "transparent."

 

New document dialog

 

Next, Create a selection named "inner screen" at

approximately 1102 X 820 pixels... the easiest way to do this

is to set your selection marquis option to fixed size

and enter 1102 and 820 in the boxes. Center the selection

in the window. Apply "Select>Modify>Smooth" at 16 pixels

to quickly radius the selection corners. (This is a really useful

way to round corners for a variety of selection techniques.)

It's a good idea to save your selection (Select>Save Selection) 

as a new channel named "inner crt."

Fill the selection using the paint bucket tool with

a typical monitor green color. We used R:85; G:112, B:99.

At this juncture, we have a flat green rectangle with

no life or dimension. To correct this, we'll use a shortcut.

Go to the Filter>Render>Lighting Effects... drop down menu

to enter the Lighting Effects dialog screen. Leave the Style

as default. Set the Light Type to Omni. Grab the center

of the previewed Omni light area and tuck it into

the upper left corner of your green area. You can tweak

the lighted area by grabbing the ellipse and dragging it.

The sliders should be set to give you something you like.

 

Lighting effects dialog

 

Remember you're trying to make the light look as though

it's reflecting from a glass surface, so adjust accordingly.

When you're happy with your adjustments, click OK.

If you don't like the result, you can change it.

Use "Command-Z," or "Undo" in the drop down

Edit menu. Go through the steps again until you're

happy with the result. Click OK.

Now you see some dimension to the screen.

 

Key "Shift-Command-I" (Select>Inverse) to activate a selection

from the green part of the image to the outer edges

of the canvas. (You don't need to save this selection.)

Use the fill or paint bucket tool to fill this area with black.

Here is what you should see:

 

Plain monitor image

 

This is a good time to save your work (Command-S).

Everything up to now has been pretty quick, but it's

time to slow things down...

What would you like to throw at your monitor?

We chose to shoot ours for simplicity and instant gratification.

 

Start by creating a new layer (Shift-Command-N) named

"bullet holes." Next, make a few bullet holes with the airbrush.

Use a brush size that looks right - for this image it's a 35 pixel

brush, 100% hardness and no spacing. Now, change the

airbrush drop-down option to "dissolve" and go exactly

over the holes you just made. This gives them a bit of a

jagged edge, and kick starts the next step.

 

Monitor with bullet holes

 

To make the bullet holes really look ragged, you'll need to

work in close with a very small brush to make them irregular

(as they would appear in glass). Avoid curved lines and

think zig and zag. Stay loose -  "real" is not very

 organized. Don't leave any large pieces of glass suspended

in mid air, either. Time again to save your work.

 

Enlarged bullet holes

 

Create another new layer titled "cracking." Switch to a pure

white with a very small hard brush and add cracks

and "spider webbing" to the image. We used a 1 pixel brush

to keep the cracks as defined as possible. This will take some time,

but have fun with it. Again, do not organize too much.

A good method is to lay out some of the larger cracks first

and then add intersecting ones as you go along. They won't

look like cracks as much as just jagged white lines, but be

attentive to shape for now. Do a save occasionally until you're

finished, then save your work again. Eventually, you'll get

something similar to this:

 

Cracked monitor image

 

Let's add a little more dimension to this screen. Click on

"Layer 1" in the layers palette. Using a really large, soft

brush with the burn tool set to "midtones," at an exposure

of 8 to 10, take a couple swipes along the right side of the

screen to darken it a little. Now, create on final new layer

titled "smoke." Confirm that it's in front. You can do this

by using the Layer>Arrange pull down menu or by simply

dragging its position to the top in the layers palette.

Using a light gray color, lay some smoke from the bullet

holes with your airbrush tool. You'll need to adjust

"pressure" and "fade X steps" to get a good result.

For the wider holes, we created a new brush. (Open

the brushes palette and choose "new brush" or click

on a blank brush space within the palette.) Set the

new brush to a diameter of 90 pixels, hardness 100,

spacing unchecked, angle 3 degrees, roundness 25%

(or whatever matches your needs). With the new

brush you can create a smoke trail in the double holes.

If you need to smooth out the trails, use

Filter>Blur>Gaussian Blur (on the smoke layer only)

and try a 6 pixel radius to start.

 

Cracked and smoking monitor

 

Finally, select the "cracking" layer and choose

Layer>Effects>Drop Shadow. Check "Apply;" Try setting

to "Multiply" with black as the color; 100% opacity;

128 degree angle; 7 pixel distance; 5 pixel blur

at 11% intensity. Experiment. Now use the layer effects

drop down to choose "Bevel and Emboss." For Highlight,

check Apply; set the mode to screen (with white);

75 - 100% opacity: For the Shadow, try setting

the mode to multiply; opacity to 75-100%.

Style is "Inner Bevel" at a 128 degree angle. Depth is

2-5 pixels; Blur is the same. Again, experiment

to get results you like. Now for the final "tweaking"

move the "cracking" layer to right above Layer 1 in

the layers palette. Select the cracking layer and

key "Command-E" (Layer>Arrange>Merge Down).

This is done so that you can apply the dodge tool

to areas of cracked glass around the bullet holes

and bring out depth.

 

Closeup of broken monitor

 

Save the image. Then save a copy in jpeg

format for your desktop.

You're done.

 

 

To download this tutorial (198k), Click here.

You will receive a text file and a folder with the images.

 

Click here for a printer friendly version.

 

 

What would you like to see here?

Go to the Guestbook page to post your suggestions.

View the Guestbook here.

 

 

All content and images within this site (with the exception of

licensed characters held by their respective license owners) are 

©1986-2002 Garry K. Williams / The Williams Studio, Inc.

Watermarking by Digimarc®

 

Home 2D 3D Client pages Contacts Downloads Forms Guestbook Process

 

The Williams Studio Logos